Coaching is een leerproces. Een gesprek tussen de cliënt en de coach kan voornamelijk telefonisch plaatsvinden of via een combinatie van telefoongesprekken. De coach biedt ondersteuning en duidelijkheid over toekomstige doelen. De coach maakt vaak deel uit van de coachingalliantie via de telefoon of kan rechtstreeks of via Skype met een coach werken. Een gemeenschappelijk formaat dat door veel coachinginstanties wordt gehanteerd, is te beginnen met een doel en vervolgens door te gaan naar neutrale of meer specifieke doelen. Coaching is vaak afgestemd op de specifieke coachingalliantie.
Coaching zelf roept vragen op. Het doel van coaching is om vragen op te roepen. Om meer vragen te stellen. Cliënten stellen vaak twee vragen, die zelf weer diepere vragen oproepen. Wanneer cliënten hun problemen voldoende hebben geïdentificeerd en ze klaar zijn om ze aan te pakken, komt vaak de vraag – “waar moet ik beginnen?”
Als de cliënt met een vraag zit, is dit een goed moment om de coachingtools van de coach te bekijken en meer informatie over coaching te krijgen. Om een cliënt betrokken te houden is de coach ook een persoon die de gecoachte tegemoet komt. Een empowerende relatie waarin de cliënt weet dat zijn coach er voor hem zal zijn. De gereedschapskist van de coach door opleiding en ervaring geeft de cliënt, de coach en de gecoachte mogelijkheden om te leren hoe succesvol te zijn in hun persoonlijke strijd. Dit wordt ook gezien als een verbintenis van de coach om door te zetten.
De beste stijl van coaching is open. Het biedt de cliënt een geschikte en veilige omgeving om zijn of haar wereld te verkennen en te leren zonder dat hem of haar wordt verteld wat te doen en hoe het te doen. Het nodigt de cliënt en de coach uit om als een team meer te weten te komen van wat we geloven dat de cliënt nodig heeft om te groeien en om verder te gaan op de ontdekkingsreis.
Coachen is een proces dat moet bestaan uit beoordeling van de cliënt en de coach, verfijning en focussering, opbouw en registratie, feedback en leren. Voor de effectieve voltooiing van een coaching proces is het team gecommitteerd aan een relatie die zelden kan mislukken. Gebrek aan vertrouwen en slechte communicatie zullen het hele coachingproces in gevaar brengen. Als het proces moeizaam verloopt, zal de cliënt de neiging hebben zich terug te trekken en gedesillusioneerd te raken. Dit is een mislukking van de coach, welke kant het ook opgaat. Het resultaat zal een onvervulde zakenrelatie zijn.
De coaching relatie is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. Wat nodig is om deze relatie op te bouwen, is in de praktijk al te vinden in de meeste zakelijke en verkoopsituaties, maar dan met de nadruk op wat er ontbreekt in een coachingrelatie, in plaats van op wat goed is.
Natalie Ekberg is een internationale persoonlijke en executive coach en biedt zelfverbeterende, motiverende en coachende e-cursussen en e-boeken aan, evenals face to face of telefonische coaching.
lees meer: