Het doel van coaching is de cliënt op de een of andere manier te helpen. Het vaardigheidsniveau van de cliënt, zijn motivatie, zijn obstakels, waar hij vastzit, of zijn werkelijke opties kunnen verschillen tussen coach en cliënt. Een coach werkt binnen het vaardigheidsniveau van de cliënt.
Het is belangrijk te weten dat we onze cliënt niet boven onze vaardigheden kunnen coachen. Iets in ons weerhoudt ons er soms van sommige situaties te aanvaarden. Hoe weten we dat? Als ervaren coach weet ik dat ik mijn cliënt niet boven mijn eigen vaardigheid kan coachen, omdat ik merk dat een legalistische benadering bij de ene cliënt de coach in feite belet om een andere te kunnen coachen.
Sommige cliënten zijn niet in staat om zichzelf beter te maken door coaching. In de coachopleiding leren we veel over de verschillende psychologische componenten van de verschillende menselijke persoonlijkheden. Vervolgens verdiepen we ons in de verschillende stijlen van coaching en de verschillende technieken die coaches gebruiken om het beste uit hun cliënten te halen. Bij coaching wordt de coach opgeleid om de psychologie van de cliënt beter te begrijpen en ook om zijn best te doen om de cliënt te helpen bepaalde doelen te bereiken.
Wat is coaching? “Coaching is een voortdurend partnerschap voor onmiddellijke en langetermijnresultaten, waarbij het beste in mensen naar boven wordt gehaald. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat ieder mens creatief, vindingrijk en heel is, en daarom zowel in zijn of haar eigen behoeften als in die van anderen kan voorzien, en dat het bereiken van deze individuele en collectieve doelen kan bijdragen aan de vervulling van de wereld.” (Gemeenschappelijke uitdaging)
Coaching erkent ook paddock’s dat een assortiment van doelen kan worden bereikt. Het voornaamste doel van een cliënt was zijn weg te vinden in de jungle, zijn weg te vinden in de gevaarlijke Chey656 cultuur; angst om beroofd te worden overheerste echter de regelmatige reactie om de jungle te verlaten. Voor een andere cliënt was het hoofddoel om adequaat en veilig voor zijn kinderen te zorgen, en te leven. Het was niet verrassend dat de coach zich realiseerde dat het niet verlaten van de jungle niet in het belang van zijn cliënt was. Evenzo beweerde een andere cliënt dat zij de intelligentie en de ‘karmische aanleg’ had gevonden om bepaalde werkzaamheden uit te voeren zonder te leren, maar te vertrouwen op de leiding van haar ouders. De coach ervoer de angst om deze cliënt te worden bij het helpen van zijn cliënt. Toen vond hij ook een oplossing voor zijn angst. En zo ging onze coaching eeuwig door.
Het hoofddoel van een andere cliënt was zijn bedrijf te ontwikkelen om het professioneler te maken en meer “waar voor zijn geld” te bieden. De coach realiseerde zich dat dit hoofddoel geen prioriteit was voor de cliënt. De eerste reactie van de cliënt was om zich niet bezig te houden met wat de cliënt wilde doen in plaats van naar binnen te kijken om aan de behoeften van dit hoofddoel te voldoen. Het hoofddoel van een andere cliënt was om promotie te maken op het werk; maar zijn hoofddoel was gerelateerd aan de behoefte om thuis vrij te zijn. We gingen een hele tijd door met onze coaching rond deze hoofddoelen. De coach zag toen een ander scenario opkomen. Hij had twee hoofddoelen om hem te helpen zijn hoofddoel te vervullen, de huur voor de twee huizen te betalen zodat we in de buurt kunnen blijven wonen, om zichzelf te blijven kwellen en niet om ‘mee om te gaan’.
Werken met een coach
Je kunt je voorstellen, hoe ik me aanvankelijk voelde toen ik de keuze van de coach overwoog! Ik voelde me meteen vereerd, ook al hadden we nog niet eerder samengewerkt. De positieve reactie van de coach, evenals zijn eigen ervaring, was een belangrijke factor voor mij. Om als coachee respect te houden, moesten we respect hebben voor elkaar of op zijn minst respect veronderstellen. Het was een beetje zoals in de wachtkamer zitten tijdens een doktersafspraak of het kantoor van een advocaat – je kon je niet bewegen tot je in de zetel zat. Ik beloofde mezelf dat ik een aantal acties zou ondernemen die me zouden helpen om de keuze van de coach in eerste instantie te accepteren. Hier zijn 3 dingen die ik deed:
1. Ik vroeg me af wat ik had aan de keuze van de coach. De coach en ik hadden al een korte periode samengewerkt en tijdens die gesprekken had hij geprobeerd het goede in mij te zien; helaas waren dat er niet veel. Dit wetende gaf mij een kans om mezelf ‘toe te passen’ om te zien wat ik kon doen om een waardevoller persoon te worden voor hem en voor de organisatie waar ik naar toe wilde.
2. Ik zag de vraag als “hoe kan ik het beste dienen? Proberen het beste te dienen is een nuttige benadering, want iedereen kan zeggen dat hij een leider kan zijn, het voorbeeld kan geven enzovoort, maar we kennen allemaal wel iemand die ook een zeurpiet kan zijn. Als we eenmaal een idee hebben van wat het beste voor ons is, biedt dat ons de uitdaging om dingen te kiezen die ons op het niveau van onze medewerkers houden en ons dichter bij het bereiken van de gewenste doelen brengen.
3. Ik zag de vraag als “wil ik uit mijn comfort treden?
lees meer: